Waarom Elke Dag Water Drinken?

Drink elke dag waterDat water drinken goed is voor onze algehele gezondheid, dat weet eigenlijk iedereen.
In dit artikel zal ik uitleggen waarom water essentieel is voor onze gezondheid en hoeveel we per dag moeten drinken. Bij vrouwen bestaat het lichaam voor 50 procent uit water. Bij mannen is dit zelfs zo'n 75 procent. Dit hangt wel af van de leeftijd en het gewicht.

Het grootste deel daarvan vinden we terug in onze cellen. Bij een volwassen man is dit toch al gauw zo'n 45 liter. De longen bestaan voor 90 procent uit water. De huid voor 80 procent en de hersenen voor 70 procent. 7 à 10% bevindt zich in het bloed en zo'n 40% bevindt zich tussen de lichaamscellen. Als op deze plaats het water (vocht) toeneemt, dan spreken we van oedeem.

Echter bij een tekort zullen de cellen gaan krimpen. Vooral de hersenen zijn hier erg gevoelig voor, waardoor er vooral neurologische symptomen ontstaan. In dit artikel wil ik niet te ver ingaan op de processen binnen het lichaam waar water bij betrokken is, maar het bovenstaande toont al aan hoe belangrijk het drinken van water is. Drinken we te weinig, dan verstoren we onze functies.

Elke dag verliezen we vocht door middel van onze huid (transpireren), onze uitscheidingsorganen en onze adem. Het spreekt voor zich dat we dit verlies moeten aanvullen.

We verliezen ongeveer anderhalve liter vocht per dag. Bij inspanning en overmatige transpiratie is dit natuurlijk nog meer. Dit betekent dat we ook minimaal anderhalve liter water per dag moeten drinken. Hieruit kunnen we kiezen uit mineraal- of bronwater, maar osmose gezuiverd water heeft mijn voorkeur. Ook kunnen we groene-, of kruidenthee gebruiken.

Dit betekent dat hieronder geen frisdrank, vruchten- en groentesap, koffie, melk, (drink)yoghurt en alcoholische dranken vallen. Gebruik ook geen bruisend water, want dit heeft een verzurend effect op het lichaam.

Drink liever niet tijdens de maaltijd. Dit heeft tot gevolg dat we slechter kauwen, waardoor we problemen met de spijsvertering kunnen krijgen. Er komen dan namelijk grotere voedselbrokken in de maag en het voedsel heeft nauwelijks de tijd om zich te vermengen met speeksel. De spijsvertering begint immers in de mond door het te vermengen met speeksel. De grote brokken kunnen door de slechte vertering gaan gisten in de darmen, waardoor de darmflora verstoord raakt. Daarom is het beter om voor de maaltijd of na de maaltijd iets te drinken.

Als we mineraalwater drinken, dan dient dit weinig opgeloste mineralen te bevatten. Vaak staat op het etiket de restwaarde aangegeven. Dit is de waarde van het restant wat overblijft als het water verdroogd is. Deze waarde dient zo laag mogelijk te zijn. Omdat dit de verkeerde anorganische mineralen voor ons zijn en deze belastend zijn voor ons lichaam in plaats van de goede organische mineralen.

De zuurgraad van het water moet zoveel mogelijk overeen komen met de zuurgraat van ons bloed, namelijk tussen de 7.35 en 7.45.

Resumerend: Drink minimaal 1,5 liter water per dag. Hieronder vallen niet de dranken waarvoor de spijsvertering in actie moet komen!
Aanbevolen: Spa blauw, Fertilia blauw, Evian en Volvic. Maar de voorkeur gaat uit naar osmose gefilterd water.

Drink voldoende water. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn!

Geplaatst in Water.