Diabetes een sluipend gevaar

Diabetes een sluipend gevaarEnkele jaren geleden woonde ik seminar bij over diabetes. Tijdens dit seminar werd er een wereldkaart getoond met rode vlekken, die aangaven waar de laatste jaren een enorme toename is geweest van diabetes. Opvallend genoeg zaten daar landen bij waar diabetes voorheen heel weinig voorkwam.
Daarna werd dezelfde wereldkaart getoond met rode vlekken, waar de fastfoodketens (de grote gele M en andere) een toevlucht hadden genomen. Deze twee kaarten werden over elkaar geprojecteerd en kwamen zeer nauwkeurig overeen.

We weten hoe belangrijk voeding een rol speelt, maar we weten nu ook dat een inname van teveel aan koolhydraten een belangrijke rol speelt in de vorming van diabetes.

Volgens gegevens van de American en Canadian Diabetes Associations, hebben 22,8 miljoen Noord-Amerikanen (ongeveer 7% van de bevolking) diabetes. Van hen weet bijna één derde niet dat ze het hebben! Volgens recent onderzoek van Lipscombe en Hux (gepubliceerd in het prestigieuze wetenschappelijke tijdschrift The Lancet) is diabetes in Canada tussen 1995 en 2005 met 69% toegenomen. De grootste toename werd gevonden onder mensen van 20 tot 49 jaar!

Hoe zit het met Nederland?
Diabetes is één van de meest voorkomende chronische ziekten in Nederland. Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes en elke week komen daar 1200 bij. Daarvan hebben 1,1 miljoen officieel de diagnose, de rest loopt er ongemerkt mee rond.
Per jaar horen 61.700 Nederlanders dat ze diabetes hebben. Dat is bijna 1200 per week, 169 per dag.
(bron: Diabetes Fonds)

Let op de volgende signalen:
- Vaak dorst
- Veel moeten plassen
- Droge mond
- Onverklaarbare vermoeidheid
- Slecht of wazig zien
- Slecht genezende wondjes

Belangrijk is dus om je levensstijl onder de loep te nemen. Kijk goed naar je voedingsgewoonten. Denk niet bij voorbaad dat je al gezond leeft, want de realiteit is vaak heel anders. Let goed op dat je niet teveel koolhydraten en suikers binnen krijgt. Laat kant en klare maaltijden en fastfood ketens links liggen. Kies voor volwaardige biologische voeding. Je basis moet altijd bestaan uit verse groente, fruit, peulvruchten, noten en zaden.

Neem Je Verantwoordelijkheid Voor Je Eigen Gezondheid!

Geplaatst in Aandoeningen, Gezondheid.