Amandelontsteking

Eerst wat uitleg over onze amandelen.

Een mens heeft drie amandelen:
-    De linker en de rechter keelamandel (tonsillen)
-    De neusamandel

De tonsillen zijn organen die opgebouwd zijn uit lymfweefsel. Via de lymfvaten in het halsgebied staan de tonsillen met elkaar in verbinding. Het is een belangrijk onderdeel in ons afweermechanisme. Ze zorgen er voor dat indringers, zoals virussen en bacterien en schimmels de mond- en neusholte binnendringen. Zo worden (ernstige) ziektes voorkomen.

Wikipedia zegt hierover:
"Dit wordt bevestigd door het feit dat bij mensen bij wie de keelamandelen verwijderd zijn, bepaalde ziektes veel vaker voorkomen dan bij mensen die hun keelamandelen nog wel hebben. Zo blijkt bijvoorbeeld uit Zweeds onderzoek dat bij mensen bij wie de keelamandelen verwijderd zijn ruim 40% meer kans hebben op een hartaanval, uit Taiwanees onderzoek een ruim 40% grotere kans op kanker, uit Spaans onderzoek een drie keer zo hoge kans op een blindedarmontsteking, uit Deens onderzoek een verhoogde kans op verschillende infectieziektes, allergieën en luchtwegaandoeningen en uit Zweeds onderzoek een verhoogde kans op verschillende auto-immuunziekten".

Alhoewel de tonsillen in feite een uitgekiend alarmeringssysteem is tegen binnendringende ziekteverwekkers, kan het ook zelf slachtoffer worden van een chronische infectie. Bij een chronische tonsillitis (amandel ontsteking) worden de amandelen vaak gedeeltelijk weggenomen en zeer sporadisch helemaal verwijderd.

Natuurgeneeskundige behandeling.

(klassieke) homeopathie.
Bedenk dat in veel gevallen het niet makkelijk is om de tonsillen weer te doen slinken.
Bij een homeopathische behandeling kan het even zoeken zijn voordat het juiste middel gevonden is.

Toch behoort de amandelontsteking bij bepaalde typen kinderen. Maar ook het leef- en voedingspatroon van het kind is heel belangrijk en moet in het behandelingsproces een belangrijke plaats krijgen. Onvolwaardige voeding zorgt immers voor een slechte lichaamsconditie en het is juist die slechte conditie die in veel gevallen de oorzaak vormen voor de amandel aandoening.

Ook kan er al een duidelijke aanleg zijn, want de meeste patiëntjes hebben snel last van hun lymfesysteem (lymfatische diathese), bijvoorbeeld omdat hun lymfklieren heel snel zwellen. In dat geval kan ik Lymphomyosot van de firma Heel aanbevelen. Een fantastisch middel dat ik in de praktijk veelvuldig en met veel succes heb ingezet.

Zoals gezegd kunnen we amandel aandoeningen in veel gevallen uitstekend behandelen. Een (klassiek) homeopaat heeft een groot aantal middelen ter beschikking, die ieder weer hun eigen ziektebeeld te zien geven.

Enkele voorbeelden met een verkorte beschrijving:

Ailanthus D4
Het kind is bijzonder ziek, terwijl de slijmvliezen, vooral rond de amandelen er blauwrood en bijzonder vies eruit zien. Er is een tendens tot de vorming van zweren aan de amandelen en in de keelholte. Het gezicht is bleek tot blauwachtig gekleurd, maar koel van temperatuur. Eerst is het kind onrustig en opgewonden, maar gaandeweg ontwikkeld zich een toestand van uitputting en verdoofdheid.

Apis mellefica D12-D30
Dit middel wordt ingezet wanneer de tonsillen erg zwellen door vochtophoping. We spreken dan van een oedeemachtige angina. Niet alleen de amandelen zijn gezwollen, ook de huig hangt er als een rood en gezwollen waterzakje erbij. De tong is felrood gekleurd en er is een beklemd gevoel in de borst. De pijn is stekend, als bij de steek van een bij.

Ook Guajacom resina D4, samen met Lachesis D6 is uitstekend om een amandelontsteking snel te laten verdwijnen.

Er  zijn nog vele andere middelen, maar zoals aangegeven is dit maatwerk die door een homeopaat uitgevoerd moet worden. Je zou ook kunnen kiezen uit een complexmiddel (meerdere werkende bestanddelen bij elkaar) van bijvoorbeeld Steigerwald of VSM. Bijvoorbeeld een G&W winkel zou hierover kunnen informeren.

Fytotherapie
Binnen de planten geneeskunde zijn er ook meerdere mogelijkheden. Ook hierin kan een G&W winkel informeren.

Wanneer een amandel ontsteking begint kan er het beste begonnen worden met een kompres van Salvia officinalis (Salieblad). Neem twee volle eetlepels salieblad overgoten met een halve liter heet water en laat dit 30 seconden trekken (= infuus). Nadat de thee gezeefd is doordrenk je een schone linnen doek, die om de hals gelegd wordt. Over dit kompres komt een droge doek of sjaal. Het kompres moet elk paar uur ververst worden.

Als gorgelmiddel kan ingezet worden:
Bovenstaand infuus van Salvia officinalis, Althaea officinalis, Asperula odoratta en Ficus carica.

Algemene Natuurgeneeskundige richtlijnen.
 Laat drie maal daags gorgelen met Salie thee, zoals hierboven beschreven. Naast de omslag met Salie, kan er ook afgewisseld worden met omslagen met heilzame leemaarde voor uitwendig gebruik (Luvos).

In de eerste plaats moeten de amandelen ontsmet worden. Neem een penseeltje en doop deze in geconcentreerde Molkosan (A. Vogel) en bestrijk de amandelen. Molkosan vernietigt de ziekteverwekkers op het oppervlak van de amandelen en ten dele ook in de huidplooien. Dit middel werkt zo desinfecterend, dat het 't sterkste desinfectie middel vele malen overtreft, zonder dat het ook maar één nadelige eigenschap bezit. Bovendien bevordert het een sterke doorbloeding. Het bloed wordt naar de oppervlakten gezogen, welke door de krachtige werking van Molkosan grondig wordt gereinigd.

Laat meerdere malen per dag Solidago (Guldenroede) thee drinken, afwisselend met de Salie thee. Gorgelen kan ook afgewisseld worden met Kamille thee. Ook bijzonder krachtig zijn omslagen met geraspte Mierikswortel met kwark!!!

Om de weerstand te verhogen beveel ik Echinafirce van A. Vogel aan. Drie maal daags 20 druppels. Het bouwt niet alleen de weerstand op, maar is ook een natuurlijk antibioticum dat beter werkt dan allopatische antibiotica.  Het werkt namelijk niet alleen tegen bacteriën, maar ook tegen virussen en schimmels, net als Gember en Mierikswortel.

Voeding en drinken.
Gebruik voornamelijk vegetarische basisvoeding. Begin 's morgens met Bircher Benner Muesli met havermelk en gebruik dit ook voor het avondeten. Als drinken gebruik je zoveel mogelijk bronwater, bovengenoemde kruidentheeën en biologische vruchtensappen, zoals druiven- en appelsap. Ook verdunde Molkosan met water en een beetje honing doet wonderen. Laat veel verse groente en fruit eten, maar echter niet tegelijkertijd of vlak achter elkaar vanwege de dan ontstane gistingsprocessen in de darmen. Verbeter daarnaast de weerstand door salades met een beetje geraspte mierikswortel, waterkers, tuinkers en Oost-Indische kers.

Je kan ook zelf een kruidenthee samenstellen met Salie, Jeneverbes, Guldenroede en Peterselie, desnoods gezoet met honing.

Geen zuivel producten.
In ons normale leven zouden we zuivelproducten  al moeten vermijden, maar nu is dat al helemaal uit den boze. Ze houden het slijm in de keelholte vast.

Deze adviezen zijn het uitproberen waard, voordat wordt besloten om tot verwijdering over te gaan. Raadpleeg desnoods een Natuurgeneeskundig therapeut of homeopaat.

De waarde van een goede nachtrust

Regelmatig krijg ik reacties van onze lezers met vragen om
bepaalde onderwerpen te bespreken. Hier ben ik zeer content
mee, omdat er op deze manier een wisselwerking ontstaat en ik
nog beter in staat ben om te voorzien in een specifieke behoefte.

Zo kreeg ik een reactie van één van mijn lezeressen, zij werkt
als doktersassistente, waarin zij haar waardering uitspreekt
over de gekozen onderwerpen en de inhoud van de nieuwsbrieven.

Hieronder een gedeelte van haar reactie:

“Hallo Michel,

Ik vind dat je steeds met hele interessante onderwerpen komt... Er zijn erg veel mensen die slaaptabletten innemen.
De slaap tabletten worden niet meer vergoed, behalve als de huisarts op het recept "medische noodzaak" schrijft.
Sommige kalmeringstabletten worden wel weer vergoed. Dat wordt nog wat! Mensen die niet aan hun nachtrust komen omdat ze geen slaaptabletten kunnen betalen. Overdag zullen ze slecht functioneren en wat zullen daar de gevolgen van zijn? Heb jij nog wat goede tips om deze mensen te helpen?”

En inderdaad, er zijn heel wat mensen die te kampen hebben met slaapproblemen. Daarom is het belangrijk om daar eens aandacht
aan te besteden. Ik zal proberen wat suggesties te geven, maar omdat de oorzaak zo divers kan zijn, zal deze informatie niet
voor iedereen toereikend zijn.

Een goede nachtrust is één van de dingen waar wij als mensennaar verlangen. Zonder een goede slaap is de concentratie van
mensen minder, ze zijn vermoeid en kunnen zelfs last krijgen van hormonale stoornissen.

Op het moment dat het donker gaat worden, komt er een natuurlijk proces op gang die ons gaat voorbereiden op onze slaap. Onze
hersenen beginnen dan namelijk een neurotransmitter (= een stof in de hersenen die zorgt voor de informatietransport van informatie) aan te maken, namelijk serotonine. Hierdoor beginnen wij te gapen en krijgen we slaap.

Dit proces wordt verstoord door een onregelmatig leven. Zo’n 75% van de personen die werken in de ploegendienst, hebben last van
slaapstoornissen.

Een grootschalig onderzoek in Japan onder 1255 mensen, heeft aangetoond dat personen die minder dan 7,5 uur per dag slapen,
4 maal zoveel kans hebben op een hartaanval of een beroerte. (gepubliceerd in het gezaghebbende Archives of Internal Medicine,
2008;168: 2225-2231).

Als je met dit probleem te maken hebt, probeer dan te analyseren wat de oorzaak zou kunnen zijn. Is het stress of een burnout?
Denk ook aan elektrosmog. Of is er droge lucht in de slaapkamer? Ook omgevingsgeluid kan een oorzaak zijn. Het gebruik van oordopjes kan dan uitkomst bieden.

Neem de volgende suggesties ter hand:

Bereid je slaap voor. Ga voor het slapen gaan je geestelijke activiteit afbouwen. Kijk niet meer naar inspannende televisie
of ga niet meer achter de computer zitten. Lees geen spannende boeken (trillers en dergelijke), maar lees iets luchtigs van
het Donald Duck niveau.

Ga niet meer piekeren over je problemen.
Je kunt er op dat moment toch niets aan veranderen. Beter is het om alles wat je bezig houdt op papier te zetten,
inclusief de acties die je de volgende dag moet ondernemen, dat geeft geestelijke rust. Leg een kladblokje op je nachtkastje. Heb je een gedachte opgeschreven, dan kan je het laten rusten zonder de angst te hebben dat je het vergeet.

Luister desnoods naar rustgevende (klassieke) muziek.
Eet niet meer na 8 uur. Als je spijsvertering nog moet gaan werken is er activiteit. Heb je problemen met dit probleem,
dan kan het middel ‘Curcuma forte’ uitkomst bieden (ga naar shop en meld je aan voor 10% korting).
Drink geen koffie of andere opwekkende dranken met cafeïne.

Ga desnoods nog een half uurtje wandelen, voordat je naar bed gaat. Probeer ’s middags je slaap niet in te halen door een
‘middagdutje’, maar stel dit uit.

Ga (indien mogelijk) op een vasttijdstip naar bed en kom ook op een vast tijdstip uit bed. Je lichaam laten wennen aan regelmaat, zal de slaap ten goede komen.

Drink ’s avonds rustgevende kruiden thee, bijvoorbeeld Piramide Thee Relax. Denk er ook eens aan om een aardewerk
aromalampje met een waxinelichtje aan te schaffen. Een beetje water erin en een paar druppels zuivere biologische Lavendelolie.

Als natuurlijke ondersteuning kun je denken aan de volgende producten, die via onze shop met 10% korting zijn te bestellen, 'Ontspanning’, ‘Hypericum’ en bij stress ‘Magnesium Ultra capsules’. Zijn er problemen met de lever (vaak word je dan rond drie 's nachts wakker), denk dan aan 'Lever Vitaal'. 

Ik hoop dat ik met deze tips kunnen bijdragen aan een gezonde en welverdiende nachtrust.

Foliumzuur tegen Alzheimer

Foliumzuur tegen AlzheimerOuderen, die dagelijks foliumzuur slikken, hebben aanmerkelijk minder kans op Alzheimer. Bij een onderzoek aan de universiteit van Californië bleek, dat bij een inname van minimaal 400 microgram per dag, de kans op de ouderdomsziekte Alzheimer halveert.

Aan de studie deden 600 personen van 60 jaar en ouder mee. Zij moesten gedurende negen jaar dagelijks bijhouden welke voedingsmiddelen zij aten. Op basis van deze eetdagboeken stelden onderzoekers vast welke voedingsstoffen de proefpersonen binnenkregen.

Van nature komt foliumzuur voor in onder andere bananen, sinaasappels, groene bladgroenten, bonen en erwten. De meeste mensen in de studie, die 400 microgram of meer per dag haalden, bleken een voedingssupplement te nemen, waarin foliumzuur voorkwam. Overige vitamines bleken wat Alzheimer betreft, geen duidelijk effect te hebben op de lange termijn, aldus dit onderzoek.

Wil je meer weten over Foliumzuur? Lees dan ook mijn artikelen 'Foliumzuur' en 'Foliumzuur voor conceptie'. Wie weet kan je een ander er weer mee helpen.

Hoge bloeddruk en voeding

Hoge bloeddruk en voedingBepaalde voedingsgewoonten en onze levensstijl, kunnen veel invloed hebben op de bloeddruk. In dit artikel vertel ik daar wat meer over.

Er zijn voedingsmiddelen die bloeddruk verhogend werken, namelijk:
- Zout
- Drop
- Alcohol
- Koffie
- Overmatig (dierlijk)eiwitgebruik

Over dit laatste is er een interessant onderzoek geweest:
Artsen en therapeuten die werken binnen de natuurgeneeswijzen wijzen op een overdaad aan dierlijke eiwitten, zoals die voorkomen in vlees, eieren, melk (zuivel in zijn algemeenheid) en kaas. In dit verband is er een onderzoek geweest onder Mormonen (Officieel: Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen) en Zevendedagsadventisten. Van beide groepen is bekend dat ze niet roken en ook geen alcohol drinken. Ze zijn zeer matig met het consumeren van vlees. De Zevendedagsadventisten eten bovendien geen paarden- en varkensvlees en hun voedingsgewoonten zijn gebaseerd op groenten. Aangetoond is dat zij 10 jaar langer leven dan de gemiddelde Amerikaan. Het onderzoek toonde aan dat ze beduidend een lagere bloeddruk hebben, dan degene die wel overmatig dierlijk eiwit consumeren.

Natuurlijk is voeding niet de enige factor die zorgt voor een hogere bloeddruk, namelijk ook:
- Pilgebruik
- Weinig lichaamsbeweging
- Overgewicht
- Stress
- maar ook; erfelijkheid, suikerziekte en natuurlijke afwijkingen, zoals hart-, nieren of hormonale aandoeningen.

TIPS:
- Afvallen; elke kilo die eraf gaat, verlaagt direct de bloeddruk.
- Beperk zoutgebruik; het lichaam zal minder vocht vasthouden en daardoor kan de bloeddruk dalen. Gebruik meer kruiden en specerijen.
- Eet kaliumrijk; de voeding van veel mensen bevat teveel natrium (uit keukenzout) en te weinig kalium (komt veel voor in groenten en fruit).
- Wees matig met drop, koffie en alcohol.
- Vermijd eiwitovervoeding; gebruik bij voorkeur, plantaardige producten en met mate sojaproducten. Ook één maal of tweemaal per week vette vis doet wonderen.
- Gebruik zilvervliesrijst; in landen waar ongepelde rijst een belangrijke plaats inneemt op het menu, komt veel minder hoge bloeddruk voor dan in de westerse wereld.
- Gebruik meer boekweit; het gebruik van boekweitgerechten heeft een verjongend effect op de bloedvaten, vooral op de slagaders.
- Gebruik meer vitamine E (rijkelijk in tarwekiemolie). Uit een Amerikaans onderzoek, waarbij meer dan 125.000 mensen waren betrokken, bleek dat mensen met een lage vitamine E inname een veel grotere kans op hart- en vaatziekten hadden, dan personen met een hoge inname van vitamine E

Probeer deze adviezen te combineren met een gezonde levenswijze en voldoende rust en ontspanning. Zorg ook voor voldoende lichaamsbeweging, zoals wandelen, fietsen of zwemmen. Kies een vorm van bewegen die je leuk vindt en doe dit minimaal driemaal per week ongeveer een half uur. En: Stop met roken!